Bozóttűz segíthet a régészeknek Izraelben

Ahogy egy korábbi posztban már írtam: Jeruzsálem és Kapernaum mellett az evangéliumok gyakran megemlítik Bethsaida települését is, amely a Genezáreti-tó északi partján feküdt. Amikor Jézus elhívta első tanítványait, Galileába utazott, és ott talált rá Fülöpre, aki Péterhez és Andráshoz hasonlóan Bethsaidából származott. (Jn 1,43-44; Jn 12,21). Jézus több csodája is kötődik a településhez: itt gyógyított meg egy vak embert (Mk 8,22-26), mindössze öt kenyérrel és két hallal jóllakatta az őt követő tömeget (Lk 9,10-17; Mk 6,30-44). A csodák ellenére, amelyek itt történtek a város lakói nem fogadták be Krisztus üzenetét, ezért a város neve feltűnik Jézus ún. "jaj-mondásai" között is. (Mt 11,21; Lk 10,13)

Régóta vita tárgya, ennek az újszövetségi településnek az azonosítása. A kérdés tisztázására most egy nem várt helyről érkezett "segítség" a kutatók számára. 

A The Times of Israel cikke szerint még júliusban, az egyik forró délutánon, Mordechai Aviam professzor, a Kinneret Főiskola tanára el-Arajba (az ókori Bethsaida egyik feltételezett feltárási helyszíne) utazott, hogy a 2025-ös ásatási szenzon kezdetére vödröket, ponyvákat és szerszámokat vigyen. Másnapra azonban az ásatás helyszíne egy véletlenül kipattant bozóttűz miatt lángokban állt és a tűzvész végigsöpört a teljes területen. Amikor a professzor eredeti tervei szerint megkezdődött volna az ásatás, a tűz még mindig égett. Napokkal később, mire végül az ásatási team visszatérhetett a helyszínre, egyszerre találták meg a pusztulás nyomait és az ezzel együttjáró váratlan lehetőségeket.

A wildfire burned through the archaeological site of el-Araj in the Galilee, which some identify as the New Testament town of Bethsaida, in July 2025, exposing several Roman structures. (Courtesy El Araj Excavation Project)
A 2025 júliusában pusztító tűzvész nyomai el-Araj-ban, az újszövetségi Bethsaida feltételezett helyszínén. (Forrás: El-Araj Excavation Project, www.timesofisrael.com)

A tűz ugyan elpusztította a régészeti expedíció teljes felszerelését, de ezzel egyidejűleg megtisztította a területet a sűrű növényzettől is, amely korábban eltakarta a régészeti lelőhely és környezete jó részét. A lecsupaszított területen napvilágra kerültek a valaha volt ókori település további romjai, amelyek megerősítik Mordechai Aviam ásatásvezető régész és társai azon állítását, miszerint el-Araj romvárosa lehet az ókori Bethsaida. „A tűz sokat segített nekünk a lelőhely megértésében” – nyilatkozta a professzor a The Times of Israelnek. "A tűz után terepbejárást végeztünk, és láttuk, hogy a lelőhely sokkal nagyobb, mint azt eddig gondoltuk. Magánlakások maradványait, valamint középületekre jellemző építészeti elemeket azonosítottunk, utóbbiak között oszloppillér-részleteket, két korinthoszi oszlopfőt, két dór oszlopfőt és több párkányzatot.” Aviam szerint ezek a régészeti maradványok mind a római korra datálhatók.

A tűzvész után munkában az el-Araj ásatási team (El Araj Excavation Project, forrás: timesofisrael.com) 

A professzor szerint éppen a lelőhely most megmutatkozó jelentős mérete és építményei erősítik azt a feltételezést, hogy el-Araj volt az újszövetségi Bethsaida,  mert mindezek a jellegzetességek megfelelnek a településről szóló i. sz. 1. századi leírásnak, amely a híres zsidó történetíró, Josephus Flavius műveiben maradt fennt.

Josephus Flavius három fontos támpontot adott az ókori Bethsaida településéről. Az egyik támpont a település földrajzi elhelyezkedésére utal, miszerint "a Jordán folyó a Julias nevű városon túljutva folyik bele a Genezáreti-tóba" (A zsidó háború 3.515). Ennek a kitételnek el-Araj megfelel. A másik két támpont már a város státuszával kapcsolatos. Josephus szerint Heródes Fülöp negyedes fejedelem [Nagy Heródes fia] a Genezáreti-tó partján fekvő Bethsaida falut városi rangra emelte, mert mind a lakosság száma, mind építményei alapján ez indokolttá vált és Augustus császár felesége tiszteletére átnevezte Juliasnak. Josephus azt is állítja, hogy maga Fülöp negyedes fejedelem ugyanebben a városban temettette el magát. (Zsidók története 18.28; 18.108) Mindkét utóbbi feljegyzés azt erősíti, hogy Bethsaida Jézus korában már nem lehetett csak egy egyszerű kis falu, ami szintén igaz el-Araj régészeti lelőhelyre.

A régészeti team 2025 októberében folytatja a romváros feltárását, azt remélve, hogy egyre több bizonyítékot találnak arra, hogy valóban az ókori Bethsaida/Julias romjait találták meg és kutatják közel 10 éve. 

"Jaj neked Korazin! Jaj neked Bethsaida! Mert ha Tiruszban és Szidonban történtek volna azok a csodák, a melyek bennetek történtek, rég megtértetek volna gyászruhában és hamuban. De mondom nektek: Tirusznak és Szidonnak könnyebb dolga lesz az ítélet napján, hogynem nektek...Abban az időben szólt Jézus és mondta: Hálákat adok neked, Atyám, mennynek és földnek Ura, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és az értelmesek elől, és a kisdedeknek megjelentetted." (Mt 11,21-22, 25)